Przewodnik po dobrych książkach

Wszyscy, którzy choć trochę mnie znają, wiedzą, że mam bzika na punkcie książek, a szczególnie książek dla dzieci. Także w pracy każdą wolną chwilę wykorzystuję na czytanie, dlatego nawet moi podopieczni wiedzą, że (tu najświeższy cytat za jedną 5-latką 🙂 ) „ta nasza pani tak bardzo kocha książki!”. Na początku mojej pedagogicznej drogi poszukiwałam jakiegoś przewodnika po dobrych książkach, zastanawiałam się co czytać, jak czytać i dlaczego akurat to czytać dzieciom, aby zaraziły się miłością do literatury, aby czerpały z niej wiedzę i przyjemność. Wbrew pozorom trudno taki „przewodnik” znaleźć! Obecnie, na szczęście, jest dużo łatwiej w wyborze wartościowej literatury dla dzieci. W księgarniach można znaleźć dobre książki dla najmłodszych czytelników, gdyż przez ostatnie kilka lat powstało wiele nowych wydawnictw, a te działające na rynku odświeżyły swoją ofertę, tak, że obecnie sygnują naprawdę dobre i warte polecenia publikacje. Ale z drugiej strony widziałam także, zalegające na księgarskich półkach, koszmarne książki dla dzieci, nie mówię tu tylko o brzydkich ilustracjach, ale przede wszystkim z niemądrym (by nie rzec głupim) tekście. Może niektórych to zszokuje, ale literatura dla dorosłych może być bezwartościowa czy wręcz ograniczająca! Ktoś mądry kiedyś mi opowiadał (na początku się z tym nie zgadzałam, ale coś w tym jest), że pewna bibliotekarka chciała usunąć wszystkie harlequiny z półek w bibliotece, w której pracowała, bo uważała je za bezwartościowe, ale przecież ważne jest, aby książki czytać, jakiekolwiek, ale czytać! Czytelnik jest dorosły, może sam wybierać to, co uważa za intersujące, a jeśli woli harlequiny to jego sprawa, ważne, aby literatura spełniała swoją funkcję, a dla każdego może być ona inna. Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku małych, niedojrzałych jeszcze czytelników! Należy podsuwać im książki wartościowe, napisane poprawną polszczyzną, z pięknymi ilustracjami, aby wychować dojrzałe, mądre pokolenia świadomych ludzi, a co za tym idzie świadomych czytelników 🙂

I tu z pomocą spieszy nam publikacja pań Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej Wychowanie przez czytanie. Autorki działają w Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” (jedna z nich jest założycielką i prezesem tejże), polecam stronę internetową fundacji: http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/

Mój egzemplarz tej książki jest cały pozakreślany, pełen wykrzykników na marginesach i ponaklejanych karteczek, które mają mi ułatwić korzystanie z niej. Jest to naprawdę świetna pozycja, uważam, że warta uwagi każdego świadomego rodzica i nauczyciela. Zawiera ona mnóstwo informacji dotyczących tego, kiedy zacząć dziecku czytać, w jaki sposób to robić, co czytać, a także dlaczego w ogóle to robić. Wielkim atutem tego „podręcznika” jest przywoływanie przez autorki wielu wyników naukowych badań, które potwierdzają skuteczność czytania. Bardzo sobie cenię jeden z rozdziałów tej książki, w której autorki polecają wartościowe publikacje dla dzieci w różnym wieku, wiele razy korzystałam z tych podpowiedzi, kiedy robiłam prezenty znajomym dzieciom. Wychowanie przez czytanie świetnie się czyta, zaręczam, że nie będziecie się mogli bez tej książki obejść! Polecam!

Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska, Wychowanie przez czytanie, Świat Książki: Warszawa 2010.

Skomentuj

