Dracula żyje?!

Pierwszy raz czytałam tę książkę ponad dziesięć lat temu, a bardzo dobrze pamiętam, że było wtedy upalne lato. Wieczorami siadałam z nią na łóżku lub fotelu, okno było szeroko otwarte, nocny wiatr delikatnie unosił firanki, a ja musiałam, koniecznie musiałam (!) mieć okno przed sobą, nigdy za sobą, a gdzieś kątem oka musiałam widzieć położoną w pobliżu główkę czosnku! Już zapewne pomyśleliście, że zachowywałam się co najmniej dziwnie, a być może moi domownicy wtedy też tak o mnie myśleli! Jeśli jeszcze nie znacie książki, o której zaraz opowiem, a zechcecie po nią sięgnąć, może się okazać, że i Wy prędko pobiegniecie do najbliższego sklepu po czosnek 🙂

Uwielbiam książki, które są zbudowane z dwóch, trzech historii zazębiających się ze sobą, bo dzięki temu zawierają tajemnicę, którą chce się odkryć, no i są ciekawsze. Wyobraźcie sobie, że jesteście nastolatką, która znajduje stare listy, wiecie, że nie są one skierowane do Was (tajemnica korespondencji itd.), ale trudno Wam się oprzeć i zaczynacie czytać. Odkrywacie dziwną i niebezpieczną historię, w którą jest zamieszany Wasz ojciec, zaczynacie go pytać, a on nie dość, że milczy, to skutecznie ukrywa listy… Tak zaczyna się znakomita książka, którą napisała Elizabeth Kostova pt. Historyk. Im dalej czytelnik zagłębia się w tę opowieść, tym bardziej włos jeży mu się na głowie, pojawia się mroczny i krwiożerczy Vlad Palownik – wszystkim znany jako Dracula, który być może wcale nie umarł, a także inni przedstawiciele rodu wampirów. Wraz z bohaterami zaczynamy podróżować po Rumunii, Węgrzech, Turcji i wielu innych europejskich krajach oraz poznajemy historię okrutnego władcy piętnastowiecznej Wołoszczyzny utkanej z faktów i wyobraźni znakomitej pisarki.

Historyk jest bardzo dobrze napisaną powieścią, która trzyma w napięciu i nie pozwala się oderwać aż do ostatniej strony. To dzięki tej publikacji sięgnęłam po legendarną Draculę Brama Stokera, jednakże z przykrością stwierdziłam, że Historyk jest o wiele lepszy! Zbliża się lipiec, wciąż są długie wieczory, weźcie Historyka, przenieście się do zupełnie innego świata, ale nie zapominajcie o czosnku – być może przyda się i Wam 😉

historyk Elizabeth Kostova, Historyk, Wydawnictwo Świat Książki: Warszawa 2006.

One thought on “Dracula żyje?!

Skomentuj

