Jeżycjada – moja miłość od pierwszego wejrzenia!

Do książek z serii Jeżycjada Małgorzaty Musierowicz zapałałam nagłą i niespodziewaną miłością. I jeśli trzymamy się terminologii miłosnej, to muszę podkreślić, że była to miłość już w dojrzałym wieku (mhm… przesadziłam z tym dojrzałym wiekiem, gdyż miałam wtedy dwadzieścia kilka lat, jednak warto w tym miejscu podkreślić, że jest to proza dla nastolatek, a ja już wtedy nastolatką nie byłam 😉 ). Dlaczego, w sumie dosyć późno, sięgnęłam do książek z serii Jeżycjada, przeznaczonych głównie dla młodzieży? Otóż muszę przyznać, że po pierwsze zawsze wydawało mi się, że nie lubię książek pani Musierowicz, te tytuły jakieś takie dziwne, to i zapewne książki do kitu (o zgrozo! Ale byłam wtedy niemądra!)! A po drugie poleciła mi je Madzia – moja przyjaciółka – i z tego miejsca pragnę jej za to podziękować (chociaż chyba już dziękowałam na żywo, a może nie… 😉 )

Wszyscy, a może szczególnie wszystkie (jako, że bohaterkami serii są dziewczęta, więc czytelniczkami zapewne w większości także) wierne Czytelniczki Jeżycjady kochają te powieści za coś innego i nie muszę im już ich polecać. Ale znajdą się być może takie osoby, które tej prozy nie znają czy nie zostały do niej zachęcone lub z jakiegoś powodu myślą, że nie jest to literatura wartościowa (zupełnie jak ja przed kilku laty), dlatego pozwolę sobie napisać, za co ja pokochałam tę serię.

Małgorzata Musierowicz zaczęła pisać Szóstą klepkę – pierwszą książkę w serii – w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Główni bohaterowie Jeżycjady to rodzina Borejków: Mila i Ignacy oraz ich cztery córki Gabrysia, Ida, Natalia i Patrycja oraz ich przyjaciele i znajomi. Akcja większości powieści toczy się na poznańskich Jeżycach, stąd nazwa serii. Borejkowie to niecodzienna rodzina, która bardzo kocha książki oraz szczególnie ceni i pielęgnuje relacje międzyludzkie. W książkach pani Musierowicz uważny Czytelnik odnajdzie wiele wspaniałych wartości takich jak miłość, przyjaźń, rodzina, dobro, ale także prostą radość życia. Każda powieść to osobna historia, dlatego można czytać je w dowolnej kolejności, ale jeśli ktoś chce zachować chronologię i poznać losy rodziny Borejków i ich przyjaciół na przestrzeni lat, to warto trzymać się kolejności. Według mnie bardzo ważne jest to, iż saga Borejków to nie łzawa telenowela, gdzie wszyscy zdradzają, oszukują i knują między sobą. Świat przedstawiony w Jeżycjadzie jest oczywiście podobnie jak w rzeczywistości pełen zła, ale ważne jest to, iż dobra jest w nim zdecydowanie więcej. Książki o Borejkach są niezwykle pozytywne, dla mnie są jak dobry przyjaciel, do którego mogę się udać zarówno w dobrych jak i złych momentach życia. Pani Małgorzata Musierowicz wydała już dwadzieścia książek z serii Jeżycjada, dla wiernych czytelników fantastyczna wiadomość z ostatniej chwili, iż w grudniu ukaże się kolejna, już dwudziesta pierwsza część.

Moją ulubioną książką z serii jest zdecydowanie Opium w rosole, kilka dni temu przeczytałam ją po raz kolejny, już straciłam rachubę który. Czytam ją zawsze wtedy, kiedy jestem smutna, albo wzruszona, ale także wtedy, kiedy po prostu przyjdzie mi na nią ochota. Szósta klepka, Kłamczucha i Brulion Bebe B. to świetny sposób na poprawę humoru i rozśmieszenie. Idę Sierpniową czytam, kiedy za oknem jest szaroburo, leje deszcz i nie zanosi się na słońce. Imieniny niezwykle mnie relaksują. Noelkę czytam zawsze w Święta Bożego Narodzenia, gdyż akcja tej niewielkiej powieści toczy się w Wigilię Bożego Narodzenia, a kiedy tylko ją skończę biorę się za McDusię, również osadzoną w czasie tych pięknych Świąt.

Bardzo, bardzo serdecznie polecam książki pani Małgorzaty Musierowicz z serii Jeżycjada! Zakochajcie się w nich tak jak ja 😉

20150901_203307Małgorzata Musierowicz, Opium w rosole, Wydawnictwo Akapit Press.

20150901_203403Małgorzata Musierowicz, Szósta klepka, Wydawnictwo Akapit Press.

20150901_203249Małgorzata Musierowicz, Noelka, Wydawnictwo Akapit Press.

20150901_203340Małgorzata Musierowicz, Wnuczka do orzechów, Wydawnictwo Akapit Press.

One thought on “Jeżycjada – moja miłość od pierwszego wejrzenia!

Skomentuj

