Czeski film w hiszpańskiej powieści

Kiedy czytałam tę książkę, czułam się jakbym oglądała czeski film! 😉 Nieprzypadkowo to wyrażenie oznacza, niejasną, niezrozumiałą sytuację, w której nikt nic nie wie, bo to istne pomieszanie z poplątaniem. Mnóstwo bohaterów, różne problemy, zabawne dialogi, gagi i gafy, a to wszystko w jednej niewielkiej powieść Eduardo Mendozy Przygoda fryzjera damskiego! 😉

Narrator, a zarazem główny bohater powieści Przygoda fryzjera damskiego to człowiek, który po przestępczej przeszłości i nieoczekiwanemu wypuszczeniu ze szpitala psychiatrycznego, przyjeżdża do Barcelony. Zostaje zatrudniony w firmie szwagra o niebanalnej nazwie „Powiernik Pań. Fryzjer Damski” i ku własnemu zdumieniu i braku umiejętności, zaczyna pracę jako fryzjer. Praca w zakładzie fryzjerskim nie jest ciężka, gdyż „Powiernik Pań” nie cieszy się zbyt dobrą opinią, a więc klientek jest w nim jak na lekarstwo. Pewnego dnia fryzjera odwiedza Ivet – młoda kobieta, która zna jego niepochlebną przeszłość, dlatego proponuje mu nie całkiem legalną pracę. Chcąc, nie chcąc, fryzjer zgadza się pomóc dziewczynie i od tego dnia zaczynają się jego kłopoty… Wielka zbrodnia w białych rękawiczkach, duże pieniądze, pragnienie władzy, bogaci i wpływowi ludzie, polityka oraz układy i intrygi rodzinne. We wszystko to zostanie wplątany fryzjer, a to naprawdę wielka mieszanka wybuchowa!

Powieść Eduardo Mendozy to kryminał, ale to zdecydowanie dowcipny kryminał. Książka charakteryzuje się wartką, wciągającą fabułą, a przy tym co jakiś czas następują nagłe i niespodziewane zwroty akcji. Główny bohater w bardzo zabawny, ciekawy sposób opisuje toczące się wydarzenia, a w dodatku posługuje się świetnym, często specjalnie zbyt ambitnym jak na swoje wykształcenie i zajmowane stanowisko, językiem.

Czytając Przygodę fryzjera damskiego zdarzyło mi się parskać śmiechem, a nawet mieć napad nieopanowanego śmiechu (czytaj głupawki 😉 ) 😉 Było to szczególnie uciążliwe, kiedy czytałam w tramwaju (sic!) 😉

W pewnym momencie powieści wydawało mi się, że zgadłam, kto jest mordercą, ale niestety rozczarowałam się, cóż, nie miałam dobrej intuicji! Odkrycie prawdy okazało się dla mnie dużym zaskoczeniem, a więc tym większe brawo dla autora!

Jeśli chcecie trochę pogłówkować, odstresować się i pośmiać, to Przygoda fryzjera damskiego jest zdecydowanie dla Was! Polecam 😉

20160212_165228Eduardo Mendoza, Przygoda fryzjera damskiego, Wydawnictwo Znak: Kraków 2009.

Skomentuj

