O prawdach wiary według Szymona Hołowni

Kiedy mój brat zobaczył tę książkę na półce przy łóżku (dopiero co odłożoną i gotową do ponownego czytania), zapytał z przekąsem: to jest jakiś twój guru?! Zapewne widział, że czytam którąś z kolei książkę tego autora. Przyznam szczerze, że Szymon Hołownia nie jest moim guru, ale bardzo go lubię i cenię jego wiedzę oraz umiejętność jej przekazywania. Hołownia ma niezwykły dar opisywania problemów wiary, które bardzo do mnie trafiają. Zdarzało mi się usłyszeć kiepskie, nieprzemyślane kazanie, ale nie czytałam złej książki Szymona Hołowni 😉 Jego twórczość umacnia mnie w wierze, dlatego otwarcie przyznaję, że jego książki są wiele warte i bardzo mi potrzebne!

Najnowsze dzieło Szymona Hołowni to nie jest książka, którą czyta się jednym tchem, ale nie dlatego, że jest nudna i nieciekawa, ale właśnie dlatego, że porusza bardzo ważne, kluczowe dla człowieka sprawy. Trzeba się nad nimi zastanowić, przetrawić je, wtedy to ma sens.

Ostatnio gdzieś przeczytałam lub usłyszałam (nie pamiętam) wypowiedź pewnej pani, która trafiła na świetne kazania, w których ksiądz każdemu przykazaniu poświęcił jedno godzinne rozważanie. Ta pani była zdziwiona, że przez całą godzinę można mówić o jednym przykazaniu! Można – w dodatku z sensem i otwierając oczy słuchaczom.

Szymon Hołownia nie jest księdzem, a jednak także potrafi z sensem i dosyć długo opowiadać nie tylko o przykazaniach, ale i uczynkach miłosierdzia czy błogosławieństwach. 36 i 6 sposobów na to, jak uniknąć życiowej gorączki, czyli Katechizm według Szymona Hołowni to rozważania na temat 12 prawd wiary z Wierzę w Boga, 5 przykazań kościelnych, Dekalogu, 8 błogosławieństw oraz 7 uczynków miłosierdzia względem ciała. Omawiając te ważne dla wszystkich katolików zasady, Hołownia używa terminologii samochodowo – drogowej: książka to trzy części: jak nie wypaść z trasy (prawdy wiary i przykazania kościelne), jak nie (dać się) zabić? (dekalog) oraz jak dojechać (błogosławieństwa i uczynki miłosierdzia).

Mnie ta lektura bardzo pomogła, bo zobaczyłam (znane mi przecież) prawdy wiary i przykazania z innej strony, bardziej współczesnej, ale wcale nie mniej aktualnej.

Fajne jest to, ze każdy rozdział został podzielony na trzy części: „krótko i na temat”, „dla tych, co wytrzymają jeszcze trochę” oraz „jakby komuś jeszcze było mało”. Pierwsza część rozdziału to zawsze istota rzeczy, a kolejne dwie mają na celu rozwinięcie i uzupełnienie tematu, pogłębienie wiedzy i danie więcej możliwości do refleksji.

Szymon Hołownia chce, abyśmy jego książkę czytali na wyrywki, jak pogadankę, abyśmy do niej wracali, zastanawiali się, czynili refleksję.

Jego teksty są zawsze pełne wiary, ale z drugiej strony bogate w odnośniki i cytaty różnych autorytetów w dziedzinie wiary, którzy przekonują nas o słuszności czytanych zdań.

Jak zwykle mój egzemplarz jego książki jest pełen podkreśleń, czasem uwag na marginesie. To lektura, do której będę wracać.  Muszę przyznać, że Szymon Hołownia zdecydowanie jest w formie. Ciągle tworzy nowe książki, a każda kolejna jest równie wartościowa jak poprzednia i równie potrzebna.

Polecam!

36-i-6-holowniaSzymon Hołownia, 36 i 6 sposobów na to, jak uniknąć życiowej gorączki, czyli Katechizm według Szymona Hołowni, Wydawnictwo Czerwone i Czarne: Warszawa 2016.

Skomentuj

